නවකතාව සහ
ස්ත්රී චරිත අතර ඇත්තේ නවකතාවේ ආරම්භය කරාම දිවෙන සම්බන්ධයකි. සිංහල නවකතා ක්ෂේත්රයේද
ආරම්භයේ සිටම ස්ත්රී චරිත කේන්ද්රීය නවකතා හමුවේ. අපේ පළමු නවකතාව යැයි ඇතැම් අය
සලකන මීනා එක් නිදසුනකි. තව පිරිසක් පළමු නවකතාව යැයි සලකන ජයතිස්ස සහ රොසලින් හි
එක් ප්රධාන චරිතයක් ස්ත්රියකි. ස්ත්රී ප්රරුෂ ප්රේමය සහ විවාහය තුළ ස්ත්රියගේ
ස්වභාවය තේරුම් ගැනීම සම්බන්ධයෙන් ආදි කාලීන නවකතාකරුවා තුළ පවා උනන්දුවක්
පැවතියේය. අපේ නවකතාවේත් මීනාගෙන් සහ රොසලින්ගෙන් පසු විවිධ ස්ත්රී චරිත හමුවේ.
මෑත කාලීන සිංහල නවකතා වන පොදු පුරුෂයා, කන්දක් සේමා, මේ රහස් කවුළුවෙන් එබෙන්න,
නිලි වැස්ස,අසන්ධි මිත්තා, මාණික්කාවත ආදී නවකතා මාලාවකද ස්ත්රිය නම් විෂය ප්රේමය,
විවාහය, පවුල, සංස්කෘතික-දේශපාලන ව්යූහ යනාදී පසුබිම්වල තබා ගවේෂණය කෙරේ. මෙය ලෝක
පරිමාණ තත්වයකි. හොඳ ස්ත්රී
චරිතයක් නැති නවකතාවක් කියවීම යනු ලෝරනස් ඔෆ් ඇරේබියා වැනි ස්ත්රී චරිත නැති
සිනමා කෘතියක් නැරඹීම වැනි අමුතු අත්දැකීමකි. මේ තත්ත්වය කෙතරම්ද යත් නවකතාව නම්
ශානරයේ ප්රධානම විෂය ස්ත්රිය යැයි පවා කෙනෙකුට කියන්න පුළුවන. එසේ වූයේ ඇයි යන්න නවකතා කලාව හදාරණ අයගේ
කුතූහලයට නතු වූ ප්රශ්නයකි.
Thursday, January 3, 2019
පිියදාස සිරිසේනගේ සම්ප්රදාය සහ නූතනත්වය
පිියදාස සිරිසේන යනු නවකතාව නම් සාහිත්ය ශානරය (හෙවත් සාහිත්ය විධිය* සිංහල භාෂාවෙහි ස්ථාපිත කරන්නට ඉමහත් බුද්ධිමය හා නිර්මාණක ශ්රමයක් වැය කළ ගරුකටයුතු කෙනෙකි. සිංහල නවකතාව කලාත්මක වශයෙන් බෙහෙවින් වැඞී, විවිධාකාර ප්රතිනිර්මාණ විධි ඔස්සේ ලියවෙන මෙකල සිරිසේනගේ දායකත්වය ගැන මැදහත් සිතින් අගය කරන්නට අපට අවකාශ ඇත. ඔහු සාහිත්ය නිර්මාණකරණයට ප්රවේශ වූයේ සෘජු යටත් විජිතවාදය මෙරට ක්රියාත්මක වන කාලයකය. ඒ නිසා එම අධිරාජ්යවාදයෙන් නිදහස්වීම යුගයේ අවශ්යතාවක් වූයේය. ඒ කාර්යෙහිලා ඔහු ප්රධාන වශයෙන් භාවිත කළේ යටත් විජිත සංදර්භය තුළින්ම අපට ලැබුණු නවකතාව නම් සාහිත්ය විධියයි. බටහිර නවකතා කියවා තමන් ඒ මාධ්යය සිංහලයෙහි ගොඩනගන්නට සිතට ගත් බව සිරිසේන ජයතිස්ස සහ රොසලින් වැනි නවකතාවකදීම කියා ඇත. අද අප ඔහුගේ නවකතා දෙස බලන විට පෙනෙන දෙයක් නම් එදින පැවති දේශපාලන අවශ්යතාව යැයි ඔහු හඳුනාගත් කාර්ය වෙනුවෙන් නවකතාව භාවිත කරන්නට තැත් කිරීම නිසා නවකතාවේ කලාත්මක පාර්ශ්වය ගැන එතරම් සිත යොමන්නට ඔහුට අවස්ථාවක් නොවූ බවයි. එය ඔහුගේ නිර්මාණ ශක්තියෙහි අඩුවක් නිසා සිදු වූවාක් නොව ඔහු කළ දේශපාලන තෝරාගැනීමෙහි ඵලයක් ලෙස වටහා ගැනීම උචිතය.
නොදුටු ගුරුවරයෙකු පිළිබඳ සටහනක්
එරික් හොබ්ස්බෝම් ( උපත 9 ජූනි 1917 විපත 1 ඔක්තෝබර් 2012 |
ලෝ ප්රකට ඉතිහාසඥ එරික් හොබ්ස්බෝම්ගේ මරණය මට වාර්තා වූයේ ගාල්ලේ සිට කොළඹ දක්වා දින පහක පාගමනක යෙදී හයිඞ් පාර්ක් පිටියේ පැවති අතිසාර්ථක රැුළියකින් පසු පේරාදෙණියට පැමිණ මහන්සි නිවමින් සිටින විටය. මේ රජය කරන ඕනෑම ක්රියාවක් අවිචාරාත්මකව ආරක්ෂා කරන ඊනියා ජාතිකවාදීන් මොනවා දෙඩෙව්වත් නිදහස් අධ්යාපනය යනු නන් ආකාරයෙන් අසමාන සමාජයකට සාපේක්ෂ සමානත්වයක් ගෙන දෙන්නට දායක වූ යාන්ත්රණයක්ය යන කාරණය මහජනතාවට නැවත මතක් කර දෙන්නට අපි සමත් වීමු. ඒ මහා පාගමනත් මහා රැුළියත් අපට සංවිධානය කරන්නට හැකි වූයේ අධිපති දෘෂ්ටිවාද හා ඒවායේ ප්රචාරණ යාන්ත්රණ කවර තරම් ප්රබල වුවත් සැබෑ සමාජ ප්රශ්න වෙනුවෙන් ජනයා පෙළ ගැස්විය හැකිය යන්න විශ්වවිද්යාල ආචාර්යවරුන් වන අප විශ්වාස කළ බැවිනි. ඉතා තියුණු සංතෘප්තියක් පිළිබඳ හැ`ගීමකින් මා මගේ පුස්තකාලයේ වාඩි වී වෘත්තීය සටන් කි්රයා මාර්ගවලින් ටික දවසකට ඈත් වී මෙවර සම්මාන තරගවලින් මතු වූ තාමත් මා නොකියවා ඇති පොත් කියවීමටය. එහෙත් ඔක්තෝබර් පළවෙනිදා එරික් හොබ්ස්බෝම් පිළිබඳ ශෝකජනක ආරංචිය ආවේය.
මේ කුමාරස්වාමි සහ ඒ කුමාරස්වාමි
කුමාරස්වාමි නාමය කරලියට පැමිණ ඇත. කෙනෙකුගේ නම කුමාරස්වාමි වූ විට කිපෙන අය සිංහල සමාජයේ සිටිති. ආචාර්ය ඉන්ද්රජිත් කුමාරස්වාමි මහ බැංකුවේ අධිපති වූ පසු සමාජ වෙබ් අඩවිවල ජාතිවාදය ඇවිස්සූ අය අතර විශ්වවිද්යාල ආචාර්යවරුද වූහ. තමන් ආචාර්ය කුමාරස්වාමිට වඩා ජාතියෙන් වෙනස් වන්නෝ පමණක් නොව ශිෂ්ටභාවය අතින් පහත් බවද ඒ අය පෙන්වා දුන්හ. ඒ පුස් වෙඩිල්ල බකස් ගා නිවී ගියද ඒ නිසා ශිෂ්ට සිංහලයන් තුළ ඇති වූ වරදකාරී හැඟීම තවම පහව ගොස් නැත.
Wednesday, January 2, 2019
සංස්කෘතිකවත් සමාජයක් ගොඩනැගීම සහ ව්යවස්ථාමය සදචාරය
ජාතික විද්වත් සංවිධානය ජනතා විමුක්ති පෙරමුණ වටා පළල් ප්රගතිශීලි පෙරමුණක් උදෙසා ක්රියා කරමින් සිටිනවා. මේ වන විට එහි අනුකමිටු දහයක් යටතේ ජාතික ප්රතිපත්ති මාලාවක් සම්පාදනය කරමින් සිටිනවා. මා සමාජිකත්වය දරන කලාව සහ සංස්කෘතිය පිළිබඳ අනු කමිටුව ඉතා දැඩි සහෝදරත්වයකින් යුතුව කිහිපවරක් රැුස්වී තිබෙනවා. තිස්දෙනෙකුටත් අධික කමිටු සාමාජික සාමාජිකාවන්් තනි තනිව ගත්තමත් මේ රටේ කලාව සංස්කෘතිය ගැන ඉතා හොඳ අදහස් තියෙන අය. සාහිත්යය, සිනමාව, නාට්යය ආදී තම තම කලාව ගැන, ඒ ඒ කලා දියුණු කරන ආකාරය ගැන පැහැදිලි අදහස් තියෙන අය. එපමණක් නොවේ, ලංකාවේ විවිධ නගරවල මේ කමිටුවලට යෝජනා රැුස්කරන සම්මන්ත්රණවල අපේ කමිටුවේ බොහෝ දෙනෙක් සහභාගි වී තිබෙනවා. සමහර සහෝදරවරු, සහෝදරියො මටත් වඩා වාරගණනක් ඒ රැුස්වීම්වලට සහභාගි වී තිබෙනවා. අපට අදහස් සම්බන්ධ හිගයක්නෑ. සංස්කෘතිය කුමක්ද, කුමක් විය යුතුද, සංස්කෘතිකවත් මිනිසා කවුද, එවැන්නෙක් ගොඩනගන්නේ කෙසේද යන්න ගැන සැලකිය යුතු අවබෝධයක් අපිට තියෙනවා. ඒ අවබෝධය එන්නෙ අපි කවුරුවත් අසීමිත ප්රාඥයො නිසා නොවෙයි. අප බොහෝ දෙනාට සවන් දෙන්න කැමති අය නිසා. අපි ලංකාවෙ සිටින මේ ක්ෂේත්ර ගැන සිතන මතන ප්රවීණයන්ට සවන් දීලා තියෙනවා. තව දුරටත් සවන් දෙන්න සූදානම්. කලාව, සංස්කෘතිය ආදිය පිළිබඳ ලෝකෙ සිටි, දැනට සිටින න්යායධරයන්ගේ දැනුම අප ලබාගෙන සිටිනවා, ලබා ගනිමින් සිටිනවා, ලබාගන්න සූදානමින් සිටිනවා. ඒ විතරක් නෙමේ මේ සාකච්ඡුාවලින්, හැදෑරීම්වලින් පස්සෙ අපි ලේඛනගත කරන කලා සංස්කෘතික ප්රකාශනයත් නොවෙනස් වන, සංවෘත, වසාදමන ලද ලේඛනයක් නෙමේ. කලා-සංස්කෘතික පොලිස් නියෝගයක් නෙමේ. අපි විවෘතයි. මනුෂ්ය ඥානයේඅඛණ්ඩ වර්ධනය පිළිගන්න අපි විවෘතයි. මනුෂ්ය නිර්මාණ ශක්තියේ අතිවිශාල, අනන්ත විභවතාව පිළිගැනීමට අපි විවෘතයි. අපගේ මූලික ප්රතිපත්තිමය රාමුව ප්රසාරණය කරන්නට අපි විවෘතයි.
மக்கள் பிரதான கட்சிகளுக்கு வாக்களிக்க நினைப்பது அடிமை மனோபாவத்தின் வெளிப்பாடே
பேராசிரியர் லியனகே அமகீர்த்தி அவர்கள் பேராதனைப் பல்கலைக்கழகத்தில் சிங்களத்துறை
விரிவுரையாளராகக் கடமையாற்றுகிறார்.சிங்கள இலக்கியத்தில் தீவிர ஈடுபாடுகொண்ட இவரின் சிறுகதை மற்றும்
புனைகதை நூல்கள் பல வெளிவந்திருப்பதோடு தேசிய மட்டத்தில் கவனத்தைப் பெற்றிருக்கின்றன. இவர் சிங்களச் சூழலில் காத்திரமாக இயங்கி
வருபவர்.
அரசியல், சமூகம், சிறுபான்மையினரின் பிரச்சினைகள் குறித்து எழுதியும் பேசியும் வருகிறார். ஒரு அறிவுஜீவியாக இருந்து கொண்டு செயற்களத்திலும்
இயங்குவது அவரது சிறப்பம்சம் எனலாம். அவருடன் மேற்கொண்ட உரையாடலே இது.
சந்திப்பு- இன்ஸாப் ஸலாஹுதீன்
An Open letter to the Chinese Ambassador in Sri Lanka
His Excellency, Mr. Yi Xianliang
Ambassador,
Chinese Embassy in Sri Lanka
Dear Mr. Xianliang,
I hope this finds you well. I hope very much that you are extremely happy about Sri Lankan political mess to whose making you have contributed as well. I am a Sri Lankan citizen, a university professor and an honest tax payer and, by extension, a committed contributor to the huge repayment installments of the loans we have taken from your country.
සෞන්දර්ය අධ්යාපනයෙහි අර්ථය නැවත සොයා ගත යුත්තේ ඇයි?
සෞන්දර්ය අධ්යාපනය පමණක් නොවෙයි මානව ශාස්ත්ර අධ්යාපනය පොදුවේ තර්ජනයකට ලක් වෙලා තියෙනවා. මේ තර්ජනය අංශ කීපෙකින් එනවා. එක් තර්ජනයක් තමයි සමස්ත අධ්යාපනයම ආර්ථික වර්ධනයේ නිර්ණායක ඇසුරින් මැනීමේ ප්රවණතාව. රටක ආර්ථික වර්ධනයට අධ්යාපනය දායක වෙන්නේ කොහොමද? උපාධිධාරීන්ට පහසුවෙන් රැකියා ලබාගත හැකිද? යන ප්රශ්න නිතර ඇහෙනවා. මේ හේතුව නිසා සෞන්දර්ය විෂයයන් උගන්වන අපට පවා අපේ ශිෂ්යයන්ට පහසුවෙන් රැකියා ලබාගත හැකිද කියා සිතන්නට වෙනවා. ඕනෑම මනුෂ්යයකුට වාගේම උපාධිධාරියාටත් ගෞරවනීය පුරවැසියකු සේ ජීවත්වීමට අවශ්ය ආර්ථික තත්ත්වයක් තිබිය යුතුයි. ඒවගේ රටේ පොදු යහපත වෙනුවෙන් දායක විය හැකි රැකියාවක නියුක්තවීමත්, ඒ රැකියාව සහ තමාගේ ඒකපුද්ගල කුසලතා අතර පෑහීමක් තිබීමත් ඕනෑම කෙනකුට ප්රීතියක්. එහෙත් සෞන්දර්ය උපාධිධාරියාගේ රැකියා විරහිතභාවය ගැන ප්රශ්න කෙරෙන්නේ මානව ඥානයේ සියලු ප්රභේදවලට එක තරමේ පිළිගැනීමක් ඇති සමාජයක නෙමේ. වෛද්ය වෘත්තිය ඉතා වැදගත් වෘත්තියක්. වෛද්ය විද්යාව මානව වර්ගයාගේ ජයග්රහණයක්. වෛද්ය විද්යාව කියන්නෙ පොදු මානව යහපත වෙනුවෙන් තව තවත් පැවතිය යුතු, වර්ධනය විය යුතු දැනුම් ක්ෂේත්රයක්. එහෙත් අපේ රටේ වෛද්ය විද්යාව බොහෝ විට තේරුම් ගනු ලබන්නෙ ඉතා ඉක්මනින් පොහොසත් විය හැකි විද්යාව හැටියට. එමපණක් නොවෙයි, වෛද්ය විද්යාව තේරුම්ගනු ලබන්නෙ අපේ අධ්යාපන පද්ධතියෙ තියෙන හොඳම දේ හැටියට.